Selepas sang suami melafaznya talak "AKU CERAIKAN ENGKAU DENGAN TALAK SATU " ke
atasnya diri wanita itu, apa yang wanita rasa pada masa itu....., gembira sangat atau sedih sangat.Jika
sang suami itu kaki pukul mungkin si isteri berasa gembira tapi jika sebaliknya mungkin sedih
teramat sangat kerana tiada tempat bergantung harap jikalau si isteri suri rumah sepenuh masa
contohnya tidak pandai memandu kenderaan, tidak pandai hal ehwal kerja di luar. Bagaimanakah
kehidupan si janda itu.sungguh kasihan.Terkontang kanting hidupnya selepas bercerai.Indahnya
islam memberi hak kepada wanita selepas bercerai.
HAK-HAK WANITA
SELEPAS PERCERAIAN
1)) Mahar Yang Belum Dijelaskan
Berdasarkan
hukum syarak sebarang mas kahwin yang diberikan kepada seorang isteri semasa
berkahwin adalah menjadi hak isteri dan tidak boleh diambil balik oleh suami
kecuali dengan izinnya, kecuali apabila berlakunya perceraian sebelum
berlakunya persetubuhan.
Firman
Allah,Surah An-Nisa’ :19
Maksudnya
“Wahai
orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mewarisi perempuan-perempuan
dengan jalan paksaan, dan janganlah kami menyakiti mereka ( dengan menahan dan
menyusahkan mereka) kerana kamu hendak mengambil balik sebahagian dari apa yang
telah kamu kepadanya, kecuali (apabila) mereka melakukan perbuatan keji yang
nyata…..”
Ini menunjukkan
bahawa, hak untuk mendapatkan mas kawin atau mahar ini merupakan hak isteri
yang wajib ditunaikan oleh suami. Hak ini juga tidak akan terjejas walaupun
berlakunya perceraian. Oleh itu, sekiranya jumlah penuh mas kawin atau
sebahagian darinya belum dijelaskan lagi oleh suami, isteri berhak untuk
menuntutnya selepas terjadinya perceraian. Berhubung dengan hak ini, Seksyen
59, Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Kedah 2008 memperuntukkan bahawa,
tiada apa-apa jua yang terkandung dalam Enakmen ini boleh menyentuh apa-apa hak
yang mungkin ada pada seorang isteri di bawah Hukum Syarak terhadap mas
kawinnya dan pemberian kepadanya atau apa-apa bahagian daripadanya apabila
pernikahannya dibubarkan. Ini jelas menunjukkan bahawa, hak-hak isteri yang
diceraikan masih lagi boleh dituntut walaupun perceraian telah berlaku, dan
suami wajib membayar mahar yang belum dijelaskannya terhadap isterinya.
2))Nafkah ‘Iddah
‘Iddah dari
sudut bahasa bermaksud pengiraan yang diambil daripada perkataan (adad) yang
memberi makna bilangan kerana ia mengandungi tempoh suci ataupun bilangan bulan
(al Zuhaily, Wahbah, Al Fiqh Al Islam wa Adillatuh,jil 7,hlm 624)
Dari sudut
istilah Fuqaha pula ialah satu masa yang ditentukan untuk menamatkan apa-apa
kesan daripada perkahwinan. Apabila berlaku perpisahan di antara seorang lelaki
dengan isterinya maka hubungan perkahwinan antara isteri dengan suaminya tidak
akan terputus kesemuanya hanya dengan berlakunya perpisahan, bahkan isterinya
wajib menahan dirinya dan tidak mengahwini orang lain sehinggalah tamat tempoh
yang telah ditetapkan oleh syarak tadi.
Pensyariatan
‘Iddah ini adalah untuk di atas perkahwinan yang telah berlalu. Oleh itu, tidak
sah seorang perempuan yang bebas lagi mulia untuk berkahwin sebaik sahaja berlaku
perceraian kerana ia dikira menghina perkahwinan yang pertama dan juga hubungan
yang telah dijalin bersama yang wajib ditunaikan. Ia juga adalah satu waktu
yang ditetapkan untuk memastikan kekosongan rahim dari mengandungkan anak. Maka
ia boleh berkahwin selepas dari memastikan bahawa rahimnya tadi adalah kosong.
Bagitu juga ‘iddah disyariatkan kerana asalnya dalam perceraian adalah talak
raj’ie maka semestinya wujud peluang bagi pihak lelaki untuk rujuk kembali
kepada isterinya. Maka ‘iddah adalah selama lebih kurang tiga bulan untuk
meneliti kembali keadaan dirinya semoga Allah akan menyedarkannya akan sesuatu.
3))Tunggakan
nafkah
Dari segi
bahasa nafkah bermaksud mengeluarkan dan membelanjakan.Nafkah menurut pandangan
syarak ialah mengeluarkan perbelanjaan atau nafkah kepada mereka yang wajib
atas seseorang itu menafkahkannya atau mengeluarkan belanjanya, tetapi yang
dimaksudkan dengan belanja disini ialah semua hajat dan keperluan yang berlaku
mengikut keadaan dan tempat seperti makanan, pakaian, tempat tidur dan
sebagainya.
Nafkah wajib
dibayar kepada isteri apabila berlakunya perkahwinan selama mana isteri masih
taat kepada suami. Nafkah tersebut termasuklah makanan, pakaian, tempat
tinggal, pekakas rumah dan lain-lain lagi menurut keadaan dan adat ditempat
masing-masing berdasarkan juga kemampuan
suami untuk menyediakan keperluan tersebut.
Sekiranya
isteri taat kepada isteri dan sentiasa menjaga maruah diri dan rumahtangga
kepada suami, namun begitu, suami gagal menyediakan makan minum isteri dan
keperluan isteri, maka akan menjadi hutang kepada suami untuk membayar nafkah
yang tertunggakan tersebut. Isteri tersebut perlu membuktikan di mahkamah
bahawa sepanjang perkahwinan tersebut suami telah gagal menyediakan keperluan
isteri tersebut selama mana suami gagal membayar akan terbeban ke atas suami
untuk menjelaskannya.
4))Hak Terhadap
Mut’ah
Selain dari hak
seorang isteri yang diceraikan untuk menuntut nafkah, terdapat lagi hak isteri
yang diceraikan untuk menuntut mut’ah. Mut’ah bermaksud pemberian oleh suami
kepada isteri yang diceraikan tanpa sebab yang patut. Ayat Quran yang menjelaskan tentang wajib member
Mut’ah kepada isteri yang diceraikan dalam surah al-Baqarah 2:241,
Maksudnya;
Dan
isteri-isteri yang telah diceraikan, berhak mendapat mut’ah (pemberian sagu
hati ) dengan cara yang patut, sebagai satu tanggungan yang wajib atas orang
yang bertaqwa.
Hukum syarak
jelas menyebut tentang kewajiapan seorang lelaki membayar mut’ah kepada isteri
yang telah diceraikan seperti dalam surah Al Baqarah ayat 236 maksudnya:
“Tidaklah kami
bersalah (dan tidaklah kamu menanggung bayaran maskahwin) jika kamu ceraikan
isteri-isteri kamu sebelum kamu sentuh (bercampur) dengan mereka (sebelum) kamu
menetapkan maskahwin untuk mereka, walaupun demikian, hendaklah kamu memberi
mut’ah (saguhati) kepada mereka (yang diceraikan) iaitu suami yang senang
menurut kemampuannya dan suami yang susah pula menuntut kemampuannya sebagai
pemberian saguhati menurut yang patut
lagi menjadi satu kewajipan atas orang-orang yang mahu berbuat kebaikan”.
5))Harta
sepencarian
Definisi
Harta
sepencarian boleh ditakrifkan sebagai harta sama ada harta alih atau tidak alih
yang diperolehi bersama oleh pasangan suami isteri semasa kewujudan perkahwinan
mereka hasil dari sumber-sumber atau usaha mereka. Harta ini dikenali sebagai
harta sepencarian dan menurut Adat Temenggong atau harta carian laki-bini
menurut istilah Adat Pepatih.
Di Kedah,
Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Kedah Darul Aman) 2008 ada memperuntukkan
dibawah seksyen 122 (1)
“Mahkamah
adalah mempunyai kuasa apabila membenarkan lafaz talak atau apabila membuat
suatu perintah perceraian untuk memerintahkan supaya apa-apa aset yang
diperolehi dalam masa perkahwinan dengan usaha bersama mereka dibahagi antara
mereka atau supaya mana-mana asset yang diperolehi oleh pihak-pihak itu dalam
masa perkahwinan dengan usaha bersama mereka dibahagi antara mereka atau supaya
mana-mana asset itu dijual dan hasil jualan itu dibahagi antara pihak-pihak
itu.”
Seksyen 122 (2)
menyatakan pada menjalankan kuasa yang diberikan oleh subseksyen (1), Mahkamah
hendaklah mengambil perhatian tentang:-
a) takat sumbangan-sumbangan yang telah
dibuat oleh tiap-tiap satu pihak dalam bentuk wang, harta, atau usaha ke arah
memperolehi asset-aset itu;
b) apa-apa hutang yang terhutang oleh salah
satu pihak yang telah dilakukan bagi manfaat bersama mereka;
c) keperluan-keperluan anak-anak yang belum
dewasa dari perkahwinan itu, jika ada,
6))Hak penjagaan
anak (Hadhanah)
Wanita yang
diceraikan juga berhak untuk mendapatkan hak mengenai penjagaan anak-anak
mereka selepas berlakunya perceraian.
Definisi Hadhanah
Hadhanah dari
perkataan Arab yang berasal dari perkataan
“ Hadhanah” yang bermaksud
“rusuk” atau “peluk”. Ini kerana, kelaziman bagi seorang ibu apabila ia sedang
mengasuh atau mendukung anaknya maka anak tersebut akan dipangku disebelah
rusuknya, jika kalimah itu dinisbahkan kepada seseorang, maka ia memberi erti
mendidik atau mengasuh atau mentadbir sesuatu.
Dari segi
istilah syarak pula, para ulamak membuat pelbagai definisi mengikut pemahaman
mereka antaranya ialah:-
a) Menurut al-Hanafiah, hadhanah ialah “hak
penjagaan anak-anak bagi sesiapa yang dibenarkan untuk mendidik/membesarkan
kanak-kanak tersebut serta menjaga dan memenuhi segala keperluannya dalam usia
yang tertentu”.
b) Al Syafiiyah pula mendefinisikan hadhanah
dengan “keupayaan untuk menjaga/ mengawasi orang-orang yang tidak dapat
membezakan atau tidak mampu menjaga diri mereka (seperti anak kecil dan oang
gila) serta mendidik dan membesarkan mereka kearah kebaikan dan melindungi
mereka daripada bahaya dan kemudharatan”.
c) Al-Malikiyah pula mendefinasikan “ penjagaan
/penyeliaan anak di dalam kediaman (rumah) dengan menyediakan makan.minum,
pakaian, tempat tidur serta kebersihan dirinya”.
d) Al Hanabilah mendefinisikan hadhanah
sebagai “menjaga/menyelia budak kecil dan selainya (orang gila) daripada
apa-apa yang memudharatkannya dan mendidiknya dengan sesuatu yang mendatangkan
kebaikan untuknya”.
Orang Yang
Diberi Keutamaan Menjaga Anak
Para fuqaha
bersepakat mengatakan bahawa hak untuk menjaga atau memelihara anak yang belum
mumaiyiz apabila terjadi sesuatu perceraian sama ada perceraian hidup atau mati
adalah milik ibu. Ia merupakan satu kesepakatan oleh setiap imam mazhab yang
empat, bahkan sudah menjadi ijmak terhadap masalah tersebut.
Hikmah
diberikan hak hadhanah kepada ibu kerana golongan tersebut mempunyai sifat
mendidik dan mengasuh seperti penyabar, belas kasihan, lemah lembut dan
sebagainya yang sesuai dengan fitrah wanita.
sumber: http://www.islam.gov.my/en/selepas-perceraian-apakah-hak-wanita-yang-perlu-dituntuthttp://www.jbg.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=530&Itemid=241&lang=ms
ulasan penulis:
Isteri yang telah diceraikan oleh suami perlu tahu bahawa walaupun dalam
saat-saat yang getir dan
menyedihkan ditinggalkan oleh suami, isteri masih lagi
ada ruang dan peluang untuk mengumpul
kekuatan bagi meneruskan kehidupan dengan
adanya peruntukan undang-undang dan Hukum Syarak
tentang kewajipan suami ke
atas isteri dalam tempoh Iddah. Walaupun suami mengabaikan
pemberian nafkah
dalam tempoh Iddah isteri wajar meminta semula atas apa yang telah dibelanjakan
sendiri memandangkan ianya dianggap sebagai hutang yang wajib dibayar semula.
Sekurang-
kurangnya wanita yang diceraikan tahu bahawa beliau berhak untuk
tinggal di rumah kelamin yang
dahulunya beliau dan suami serta anak-anaknya
tinggal disebabkan ada kes-kes berlaku di mana
suami dengan sewenang-wenangnya
terus menghalau isteri keluar dari rumah tesebut sebaik sahaja
suami
melafazakan talak. Para isteri di luar sana kumpulkan kekuatan mungkin ada hikmah apa yang
terjadi Berbaik sangka lah pada sang pencipta.Mungkin dia bukan jodoh dan peneman kita di syurga.
Mudahan Allah temukan sang suami yang lebih baik yang sebelum ini, dan dia lah peneman kita di
syurga firdaus nanti.AAMINN..
.Sekiranya
suamiku adalah jodoh yang di Rahmati oleh mu
berikanlah aku kekuatan untuk
menerima baik maupun buruk dari tingkahlakunya.
Tetapi YA ALLah sekiranya suamiku ini di takdirkan
bukan untuk diriku seorang,
maka tunjukkanlah jalan terbaik untuk aku arungi
segala takdirmu.
Sekiranya suamiku mencitai kesesatan engkau pandulah
aku untuk menarik dirinya dari terus terlena.
YA ALLAH YA RABBI engkau yang maha mengetahui apa yang
terbaik untukku.engkau juga yang maha mengampuni segala kekhilafan dan
kesalahanku.
Seandainya aku tersilap membuat keputusan maka
bimbinglah aku kejalan yang engkau redhai.sekiranya aku lalai dari
tanggungjawab seorang isteri maka hukumlah aku di dunia tetapi jangan di
akhirat mu.sekiranya aku ingkar dan derhaka maka berilah aku petunjuk kearah
rahmat mu.
YA ALLAH sesungguhnya aku lemah tanpa petunjuk mu
Aku hina tanpamu.YA ALLAH kuatkan hati ku ,tabahkan
hati ku menghadapi ujianmu, jadikan aku isteri yang disenangi suami. Bimbinglah aku untuk menjadi isteri yang solehah
isteri yang dikasihi ,isteri yang sentiasa di hati dan isteri yang diredhai.
AAMIN.
VIDEO INI MENUNJUKKAN SANG SUAMI MENYALAHKAN SI ISTERI TIDAK BEKERJA HANYA SURI RUMAH TANGGA SAHAJA.PADAHAL DALAM ERTI KATA LAIN SURI RUMAH TANGGA JUGA DINAMAKAN KERJAYA.CUBA BAYANGKAN SANG SUAMI JIKA ISTERI TIADA DI RUMAH ATAU MENINGGAL DUNIA SIAPA YANG SANGGUP MELAKUKAN KERJA RUMAH TANGGA YANG DILAKUKAN ISTERI SELAMA DIA MENJADI ISTERI ANDA.INI LAH PENGORBANAN SEORANG ISTERI YANG SUAMI TIDAK NAMPAK.
WAHAI WANITA YANG TERANIAYA DAN DIZALIMI JANGANLAH BERSEDIH..
islam sangat menjaga kaum wanita.. ini adalah salah satu nya bagaimna Islam memelihara wanita itu dengan ada nya hak bagi mereka setelah bercerai..
ReplyDeleteummu syafiqah binti shahrol bahrin
GB02384
Mohegan Sun: Now Open, Open, And Enhance Your
ReplyDeleteUNCASVILLE, CT (March 18, 2021) – Mohegan Sun is open 전라북도 출장샵 and excited 세종특별자치 출장마사지 to welcome you back 나주 출장샵 to a world 나주 출장샵 at play! Mohegan 울산광역 출장마사지 Sun Casino has rebranded to